Muutamia huomioita ongelmista, joita kurssi auttaa ratkaisemaan

Käsikirjoittamisen verkkokurssi ”Tyly Dramaturgi rakastaa” alkaa lokakuussa 2019. Verkkokurssin fokus on käsikirjoitusten uudelleen kirjoittamisessa ja kerronnan jännitteen hallitsemisessa.

Kykyä uudelleen kirjoittaa omaa tekstiään tulee harjoittaa ankarasti.

Ammattikirjoittajat eivät niitä tarvitse mutta jaan harrastajille (edistyneille) ennen kurssin alkua ilmaista kertausta käsikirjoittamisen teoriasta (fiktio, pitkä elokuva, sarjat)

Ongelma johon verkkokurssi keskittyy: Kirjoittajan on opittava lukemaan omaa tekstiään jonkun toisen silmin (lukija/katsoja). On unohdettava omat kirjoittajan tunteet ja keskityttävä kirjoittamaan se, mitä lukijan halutaan kokevan käsikirjoitusta lukiessa (tuottajat, rahoittajat). Mikä tärkeintä, on keskityttävä kirjoittamaan se informaatio, jonka katsoja voi nähdä ja kuulla ja kokea = audiovisuaalista kerrontaa.

Kurssin nimi ”Tyly Dramaturgi rakastaa” viittaa siihen tosiasiaan, että tarina on aina kirjoittajaa tärkeämpi. Kirjoittaja kehittäköön taitojaan, opiskelkoon teoriaa ja nöyränä palvelkoon omaa tarinaansa. Tyly Dramaturgi ei säästele sanojaan tarinoita puolustaessaan mutta myös suitsuttaa kirjoittajalle kiitosta, kun siihen on aihetta.

Tylyn Dramaturgin FB-sivut (ei edellytä verkkokurssille osallistumista)

FM Eeva R. Tikka, verkkokurssin kouluttaja

——————–

  • Käsikirjoitusten uudelleenkirjoitus: Älä hylkää tarinaasi vaan uudista muoto!
  • Käsikirjoitusten uudelleenkirjoittamisen (rewriting) isoimmat riskit ovat lukijoiden (usein ristiriitaisten) kommenttien orjallinen noudattaminen ja kirjoittajan sokeutuminen omalle tekstilleen.
  • Kirjoittajan on ymmärrettävä syyt, miksi joku kerronnan elementti ei lukijan mielestä toimi, sen sijaan että rynnätään muuttamaan sitä kohtaa jossa heikkous (jännite notkahtaa) paljastuu. Syyt ovat useimmiten aivan muualla kuin siinä kohdassa, jossa lukijasta tuntuu että jännite notkahtaa.
  • Toistan: Älä hylkää alkuperäistä tarinaasi tai konseptiasi, josta tuottaja on alun perin kiinnostunut – muokkaa kerronnan muotoa jännitteisemmäksi.
  • Mikä tahansa on tarinoissa mahdollista, kun kirjoittaja pääsee katsojan/lukijan pään sisään.
  • Opastan kirjoittajaa kiinnittämään huomion oleellisiin dramaturgisiin elementteihin, joilla katsojaa koukuttava kerronnan jännite syntyy, kasvaa ja lopuksi purkautuu huippukohdassa.
  • Genre ei ole vain rakennekaavio, vaan se on kerronnan jännitemoottori.
    Kerronnan jännite on kaikki kaikessa.
  • Ymmärrä oikein audiovisuaalisen kerronnan dramaturgisten perusasioiden dynamiikkaa.
  • Istutukset ovat uskottavuuden perusta.
  • Uskottavuus on jännitteen perusta.
  • Verkkokurssin julkaisu lokakuussa 2019.
  • Verkkokurssin hinta 90€ (+ alv 24%).
  • Tiedustelut eeva.tikka( at )elisanet.fi

verkkokoulutusta elokuvien ja sarjojen käsikirjoittamiseen

%d bloggers like this: