Tarkistuslista

Gate of Stories Dramaturgipalvelu 3

Perusasiat tuntuvat – hämmästyttävää kyllä – olevan myös ammattilaisille vaikeita. Siksi aloitetaan tarkistus alkeista.

Dramaturgipalvelu Gate of Stories 5

TARKISTA 1

  • sivunumerot, joista tarkistetaan mm. käsikirjoituksen käänteiden paikat. Myös treatmentiin laitetaan sivunumerot.
  • yleensä ei 4-6- sivuisia dialogikohtauksia elleivät pitkät dialogit ole tyylillinen seikka. Siinä tapauksessa dialogin tulee olla todella taidokasta, ja sen tulee sisältää alatekstiä (jännitettä) yhtä paljon kuin on pituuttakin.
  • rekisteröin oikoluvun puutteita, mutta kirjoitusvirheitä täynnä oleva käsikirjoitus saattaa olla muilta osiltaan potentiaali kehiteltävä, varsinkin jos tarina on kiinnostavan jännitteinen.
  • Henkilöiden nimien samankaltaisuus hidastaa lukemista kun pitää palata tarkistamaan oliko sanoja dialogissa Henna vai Hanna. Huomioi myös miltä henkilöiden nimet kuulostavat ääneen sanottuina. Jos joku huutaa pimeässä metsässä Hennaa niin voiko sen sotkea Hannaan?

TARKISTA 2

  • Toistavatko kohtaukset samaa sisältöä vaikka ne näyttävät (ja kuulostavat) toiminnallisesti erilaisilta?
  • Istutukset!! Useimmiten kerronnan epäuskottavuudet ilmenevät kun kirjoittaja haluaa että henkilö selviää jostain tilanteesta mutta henkilölle ei ole koskaan annettu ominaisuuksia joita kyseinen toiminto vaatii. Istutukset tehdään hyvissä ajoin ennen kuin tilanne on päällä.
  • Reagoivatko henkilöt tapahtumiin luonnollisesti? Jos henkilö on juuri ollut tappoyrityksen kohteena auton yrittäessä ajaa hänen päälleen, niin kuinka kauan häneltä menee rauhoittua akuutista tilanteesta ja päästä takaisin normaaliin olotilaan? Hän tuskin kävelee siitä kauppaan ostamaan sukkia, joita on jo pitkään tarvinnut. Tämä tietysti riippuu henkilön luonteesta, ammatista ja vaikkapa siitä kuinka paljon vaaratilanteita hän on tottunut käsittelemään. Vahvistan pointtiani: Mitä jos em. henkilö on raskaana? Mitä jos henkilö on lapsi, autistinen tai julkisuuden henkilö? Reaktiot ovat varmasti erilaisia, eikö?
  • jne…

TARKISTA 3

  • Ovatko genre-elementit kohdillaan? Genre määrittelee jännitettä.
  • Jos kyseessä on useamman genren rakenne, missä genressä kukin henkilö milloinkin esiintyy?
  • to be continued… (updated 05.04.2019)

MONET MUUT ASIAT JOTKA todennäköisesti  KAIPAAVAT UUDELLEEN TARKASTELUA LIITTYVÄT NÄIHIN:

  • Mikä tahansa on tarinoissa mahdollista, kun kirjoittaja pääsee katsojan/lukijan pään sisään. Kuinka se tehdään?
  • Opastan kirjoittajaa kiinnittämään huomion oleellisiin dramaturgisiin elementteihin, joilla katsojaa koukuttava kerronnan jännite syntyy, kasvaa ja lopuksi purkautuu huippukohdassa.
  • Genre ei ole vain rakennekaavio, vaan se on kerronnan jännitemoottori.
  • Kerronnan jännite on kaikki kaikessa.
  • Ymmärräthän oikein dramaturgisten perusasioiden dynamiikkaa?
  • Istutukset  ovat uskottavuuden perusta.
  • Uskottavuus on jännitteen perusta.
  • Verkkokurssin julkaisu lokakuussa 2019.
  • Verkkokurssin hinta  90€ (+ alv 24%).
  • Tiedustelut eeva.tikka( at )elisanet.fi
  • Tyly Dramaturgi Facebookissa

… sillä aikaa kun kurssi valmistuu (syksy 2019) tai sen jälkeen …

  • kysy dramaturgista konsultaatiota 65 € /h + alv 24 %
  • kirjoitan versioita käsikirjoituksista á 3000 € + alv 24% (esim. jos on briljantti idea tai tarina mutta käsis on jäänyt jumiin tai ylityöstetty yhdestä näkökulmasta)
  • mitä haasteellisempi työ sitä kiinnostavampaa

contact Eeva R. Tikka —>  eeva.tikka ( at ) elisanet.fi

Page updated 2019-05-17

verkkokoulutusta elokuvien ja sarjojen käsikirjoittamiseen

%d bloggers like this: