Käsikirjoittamisen verkkokurssi – rakenne ja sisältö

Tyly Dramaturgi ER Tikka 3

Käsikirjoittamisen verkkokurssin nimi Tyly Dramaturgi rakastaa viittaa siihen, että tarina on aina kirjoittajaa tärkeämpi. Kirjoittaja kehittäköön taitojaan, opiskelkoon teoriaa ja nöyränä palvelkoon omaa tarinaansa. Tyly Dramaturgi ei säästele sanojaan tarinoita puolustaessaan mutta myös suitsuttaa kirjoittajalle kiitosta, kun siihen on aihetta.

Lue ainakin nämä ennen kurssin alkua (syksy 2019) . Uudempiakin teorioita on. Kaikki ne lähestyvät samaa asiaa eri näkökulmasta, valitse omasi. Alla olevan listan kirjat ovat minun dramaturgiaraamattuni. Jos aiot kansainvälistyä käsikirjoittajana opiskele englantia, erityisesti jos lempigenresi on fantasia, scifi tai toiminta.

  • Syd Field: Screenplay
  • Robert McKee: Story – substance, structure, style and the principles of screenwriting
  • Ari Hiltunen: Aristoteles Hollywoodissa – menestystarinan anatomia
  • Christopher Vogler: The writers journey – mythic structure for storytelling and screenwriting
  • Bruno Bettelheim: Satujen lumous
  • Joseph Campbell: Sankarin tuhannet kasvot
  • Blake Snyder: Save the cat – The Last Book On Screenwriting That You’ll Ever Need
  • Aristoteles: Runousoppi

Kirjojen hankintapaikat löytyvät googlaamalla. Myös yliopistojen kirjastot ovat pääosin kaikkien käytettävissä. Jos et löydä googlaamalla sinun tulee opiskella englanninkielen lisäksi myös googletus. Se on kirjoittajan research-aarreaitta.

Jos et jaksa lukea ja opiskella teoriaa niin oletko varma että sinulla on kärsivällisyyttä ja sitkeyttä kirjoittaa tarinoitasi käsikirjoitukseksi? Ota lukeminen mentaaliharjoituksena, jolla voimistat tahtoasi ja harjoitat työmoraaliasi. Sinulla on varmasti hieno tarina kerrottavana, eikö?

(page under construction – updated 2019-05-17)

KÄSIKIRJOITTAMISEN VERKKOKURSSI – RAKENNE

Verkkokurssin sisällön esittely (Video tulossa kesän alussa)

  •  Kerronnan jännitteen luominen, jännitteen nostaminen ja lopulta jännitteen purkaminen huippukohdassa on se mitä käsikirjoituksen lukija/katsoja haluavat kokea. Siihen päästään käsikirjoitusten uudelleen kirjoittamisella versioittain, joka on käsikirjoittamisen ydinprosessi.  Ammattipiireissä on käytössä yleinen sanonta, että ensimmäinen käsikirjoitusversio on roskaa ja vasta uudelleenkirjoittamisen jälkeen syntyy helmiä. En ole samaa mieltä ensimmäisen version osalta.
  • Versio 1 on oleellinen lähtökohta kirjoitusprosessille, koska todennäköisesti kirjoittaja etsii version 1 kautta omaa tunnettaan siitä miten tarina tulisi kertoa. Onko se roskaa? Minun mielestäni ei. Oleellista prosessissa on että kirjoittaja kykenee version 1 jälkeen irrottautumaan omista tunteistaan ja ryhtyy muokkaamaan kerrontaa ja siirtymään kohti sitä, mitä halutaan lukijan/ katsojan tuntevan ja kokevan.  Kirjoittajan kokemukset ovat merkityksellisiä kirjoittajalle. Katsojan kokemukset ovat merkityksellisiä katsojalle. Näitä kahta ei saa sotkea toisiinsa.

Ennakkomoduuli – perusteita 1 (ilmainen, tulossa kesällä 2019)

Ennakkomoduuli – perusteita 2 (ilmainen, tulossa kesällä 2019)

Ennakkomoduuli – perusteita 3 (ilmainen, tulossa kesällä 2019)

Ennakkomoduuli – perusteita 4 (ilmainen, tulossa kesällä 2019)

Käsikirjoittamisen verkkokurssi Tyly Dramaturgi rakastaa (syksy 2019) sisältää 5+1 moduulia kerronnan jännitteestä ja käsikirjoituksen uudelleen kirjoittamisen tekniikoista. Jokaiseen moduuliin kuuluu videoluento ja moduulin aihepiiriin liittyviä tarkistuslistoja.

Käsikirjoittamisen verkkokurssin hinta  90€ + alv 24%

Verkkokurssin moduuli 1 – Uudelleen kirjoittamisen prosessi

  • Kirjoittajan kokemus suhteessa käsikirjoituksen lukijan / katsojan kokemukseen. Kokemuksen jakamisen vaikeus. Käsikirjoituksen peruselementtien uudelleen kirjoittaminen jännitteen voimistamiseksi. Uudelleenkirjoittamisessa on riskinsä: Älä hylkää tarinaasi vaan uudista muoto! Mitä kirjoittaja tarjoaa? Mitä lukija/katsoja odottaa? Käsikirjoituksen tulee kertoa tarina sen sijaan että se kertoo, kuka tarinan on kirjoittanut.

Verkkokurssin moduuli 2 –  Tarinankerronnan monet jännitekerrokset

  • Henkilögalleria. Fiktiivisen maailman ja kerronnan uskottavuus – kaikki on mahdollista kun katsoja haluaa uskoa fiktion maailmaan.

Verkkokurssin moduuli 3 –  Jänniterakenteita I

  • Juonirakenteet jännitteen näkökulmasta. Pitkän elokuvan pääjuoni ja sivujuoni kertovat samaa tarinaa. Sarjan episodien ABC-juonirakenne. Käänteet tarinassa. Käänteet jänniterakenteessa.

Verkkokurssin moduuli 4 –  Jänniterakenteita II

  • Istutusten tarkistaminen jännitteen näkökulmasta. Kohtausten dynamiikka ja informaatio kerronnan etenemisen (pacing) näkökulmasta. Informaation pihtaaminen ja paljastaminen.

Verkkokurssin moduuli 5 –  Genre tarinankerronnan jännitemoottorina

  • GENRE-ELEMENTIT jännitteen luojana; Draama, Toiminta, Rom-Com, Fantasia, Scifi, Komedia. Genreyhdistelmien käyttö. Genre ei ole vain rakennekaavio, se on kerronnan jännitemoottori.
  • Tarinan alku ja loppu. Oikeudenmukaisuusperiaate.  Ihminen myyttisenä olentona, kertojana ja katsojana. Mitä katsoja etsii?

+ Verkkokurssin bonusmoduuli  – vastaan kurssilaisten kysymyksiin (yleisellä tasolla)

Page under construction…

Page updated 2019-05-12

verkkokoulutusta elokuvien ja sarjojen käsikirjoittamiseen

%d bloggers like this: